KENAPA PERLUNYA IBU BAPA MEMBEKALKAN UNTUK ANAK VITAMIN SEMULAJADI


Sebagai persiapan mereka untuk belajar dengan baik/berkesan mereka mestilah:

AKTIVITI                                 MENGAPA
1. Makan                              Bukan sekadar banyak tetapi seimbang
2. BERSENAM                    Agar fikiran cergas, cerah, banyak oksigen kepada otak
3. REHAT                            Satu kemestian. Badan letih, tiada tumpuan dll.
4. BERMAIN                       Belajar sifat-sifat (attributes) lain - kepimpinan, sosial.

Untuk menentukan hasil yang berkesan terdapat beberapa komponen penting di mana setiap pelajar mesti mendapatkannya betul agar proses belajar menjadi seronok. Belajar bukanlah suatu bebanan.
1. TIDAK TIDUR (STAY AWAKE)/BERSEDIA (ALERT)
2. BERI TUMPUAN (PAY ATTENTION/CONCENTRATION
3. MEMAHAMI (COMPREHEND)
4. MENYIMPAN (RETENTION)
5. TABIAT (HABIT)
6. BERSERONOK (ENJOYMENT)

Dalam erti kata : Belajar adalah tugas MENTAL DAN JASMANI sekaligus.


BAGAIMANA NUTRIEN BOLEH MEMBANTU ?

  • Sebagai "booster"/penolak - bukan ajaib tetapi booster dan untuk menikmati hasilnya ia mengambil masa.
  • PERINGATAN :- Nutrien bukan mengambil alih tempat tugas belajar. Jangan beranggapan bila makan nutrien tak perlu belajar.

PEMAKANAN YANG DISYORKAN :



  1. ENERGIZING SOY PROTIEN ESP


Shaklee merupakan syarikat pertama yang mencipta makanan tambahan protin berasaskan kacang soya. Hakikatnya, pengasingan protin yang pertama ini dicipta oleh Dr. Shaklee pada awal 70 an. Di mana, kini banyak ujian klinikal telah membuktikan bahawa Dr. Shaklee telah lama mengetahui protin soya adalah faktor utama penjagaan kesihatan yang unggul.
Energizing Soy Protein ini diiktiraf seluruh dunia dengan mempunyai kajian klinikal yang sangat ekstensif dan komprehensif serta memiliki kualiti protin yang tinggi yang pernah dihasilkan. Kacang soya yang digunakan oleh Shaklee hanya mengandungi “ non-GMO” (non-Genetically Modified Organism) yang mana ia diproses pada kadar suhu yang rendah. Tambahan pula, setiap 850g (satu tin Energizing Soy Protein) dihasilkan daripada 30kg kacang soya dan memberikan sumber tenaga segera dan boleh bertahan lama.
Energizing Soy Protein dari Shaklee ini merupakan satu-satunya produk di dalam pasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Sangat sesuai untuk semua peringkat umur – tua dan muda. Manakala, kandungan Indeks Glisemik (G.I) yang rendah iaitu 39, menjadikan ia sangat sesuai juga kepada pengidap kencing manis.
Satu hidangan Shaklee ini bersamaan dengan 2 kali  ganda daging, 4 kali ganda telur, 12 kali ganda susu rendah lemak, tiada kolesterol, tiada asid uric dan sangat mudah diserap oleh tubuh manusia.
Manfaat Utama
·        Awet Muda – Asid Amino penting untuk membina otot,kuku, rambut, darah, organ, kulit, gland dan lain-lain. Pengambilan yang kerap adalah kunci kepada awet muda.
·        Baik untuk hormone – kacang soya adalah satu-satunya tumbuhan yang kaya dengan isoflavones, fungsinya bersamaan dengan hormone wanita. Ia membantu merendahkan paras kolesterol, mencegah risiko osteoporosis dan sakit jantung.
·        Baik untuk prostat – Genistein yang terkandung dalam kacang soya terbukti keupayaannya mengekang pertumbuhan dan perebakan sel kanser. Ia memusnahkan radikal bebas di dalam sel badan sebelum ia menukarkan sel DNA kepada sel kanser. Ia juga sangat baik dalam pemulihanuterus, ovary, menepaus dan pembesaran prostat.
·        Kulit remaja – Merangsang pembentukan semula kulit dan otot. Mengurangkan kedutan, agen anti-penuaan, mengembalikan radian kulit dan kepejalan otot, percepat sembuhan luka dan mengurangkan kesan parut.
·        Pembekal tenaga – Membekal tenaga dengan segera dan meningkatkan system imun, maka ia baik untuk kekal bertenaga, mencegah migraine, imsomnia dan tekanan.
·        Membaiki pigmentasi – Membaiki masalah rambut seperti beruban dan rambut gugur, membaiki masalah pigmentasi, kedutan dan kesan tua.
·        Membaiki memori – meningkatkan kualiti memori, 
Rekomendasi
2 – 3 kali sehari 2 sudu besar ( perut kosong ) – boleh dicampur dengan Meal Shake dan Performance Drink.

  1. PERFORMANCE DRINK


Perbezaan Shaklee :
Pertama kali dihasilkan pada 1980-an oleh saintis Shaklee dan Universiti Yale bagi membantu projek penerbangan Daedalus (human-powered flight programme). Performance merupakan minuman sukan pertama bagi para atlet di Amerika Syarikat. Melalui perkasaan produk Performance dari Shaklee penerbangan Daedalus telah mencipta rekod sejarah sebagai penerbangan berkuasa manusia yang terjauh iaitu 72 batu dan rekod ini masih bertahan hingga kini.
Performance juga telah direka khusus untuk para angkasawan NASA, Amerika Syarikat. Para atlet bertaraf antarabangsa dan pengembara terkemuka memilih Performance sebagai pilihan utama mereka. Kerana, minuman ini telah banyak membantu mereka dalam mencipta rekod dunia sukan mahupun aktiviti pengembaraan.
Ujian klinikal membuktikan rumusan ekslusif OptiCarb yang sudah dipatenkan ini akan meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda, memberikan tenaga dan memelihara sirkulasi bendalir dalam tubuh. Berbanding dengan minuman sukan yang lain, Performance mempunyai lebih 67% otot glikogen (sumber tenaga) dan menyediakan tenaga dari 3 jenis karbohidrat dengan segera.
Manfaat Utama:

  •       Meningkatkan Daya Ketahanan Badan – Memberikan tenaga kepada otot dan sel dengan cepat, menggantikan air yang hilang sewaktu latihan fizikal, meningkatkan daya tahan otot dan memanjangkan waktu latihan tanpa mencederakan tubuh.
  • ·         Membekal Tenaga & Daya Ketahanan Fizikal – Ia mengimbangi dan membekalkan elektrolit dalam tubuh dan mengimbangi metabolism air dalam tubuh. Ia mengandungi potassium, kalsium, sodium, phosphorus, magnesium dan chloride. Produk ini turut dirumus ekslusif untuk membekalkan tenaga fizikal terutamanya mereka yang menetapkan kawasan tropika dan mereka yang aktif dalam kerja seharian.
  • ·         Mencegah Penyahhidratan – Mengurangkan kehausan, mencegah penyahhidratan, melembabkan kulit dan kelihatan muda.
  • ·         Mengekalkan Paras Gula – Terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula darah yang penting bagi tenaga otot dan percepatkan  sembuhan akibat kecederaan otot.


Satu hidangan yang lazat untuk diminum pada bila-bila masa dan di mana sahaja. Enak diminum begitu sahaja atau dicampur bersama minuman lain.
Sangat sesuai untuk:  para atlet, mereka yang berpuasa, sebelum dan selepas pembedahan, tidur lewat malam, Athletes, fasting  therapy, pre and post surgery, late night sleep, keletihan, penyahhidratan otot dan kulit, vagina yang kering, cirit-birit, tiada selera makan, rendah paras gula, kepeningan dan sebagainya.
Rekomendasi :
           Sarapan : campurkan satu sudu setiap Performance, Energizing Soy Protein dan Meal Shake
 Latihan fizikal :  campurkan dua sudu besar dalam 500ml air dan minum satu jam sebelum             memulakan latihan fizikal dan setiap 30 minit sewaktu latihan fizikal. Minum satu jam kemudian selepas latihan fizikal untuk penyahhidratan dan mengembalikan tenaga.
Nota : Elakkan dari terdedah ( simpan di dalam peti sejuk selepas buka)

  1. MEAL SHAKES

Perbezaan Shaklee :
Meal Shakes Shaklee menyediakan hidangan lengkap dan asid amino serta nutrisinya muda diserap untuk kegunaan seharian. Ia diperbuat daripada bahan semulajadi – buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya, lactalbumin (sejenis susu) dan lain-lain. Lactalbumin adalah bahan yang terbaik dan mengandungi organisma protein yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam sistem tubuh dari peringkat bayi hingga ke orang dewasa. Kebiasaannya, ia mengandungi pelbagai nutrisi seperti immunoglobulin, lactoferrin, bacteriolysin dan sebagainya.
Meal Shakes Shaklee dihasilkan untuk semua golongan – bayi, pelajar, kanak-kanak membesar, ibu mengandung, para atlet, pengamal sayuran (vegetarian), orang sakit, orang yang sibuk bekerja atau orang yang selalu mengambil makanan segera. Jika anda mencari sarapan pagi yang penuh berkhasiat, Meal Shakes Shaklee merupakan pilihan bijak.
Manfaat utama :
  • ·         Nutrisi Lengkap – Menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu. Kekurangan pengambilan zat menyukarkan kadar serapan vitamin dan mineral oleh tubuh kita. Ia turut mengandungi lesitin soya yang bekerjasama dengan vitamin larut lemak.
  • ·         Membekal Nutrisi kepada Sel Tubuh – kaya dengan protein (tidak mengandungi laktosa), membantu pembinaan sel-sel kulit, kuku, rambut, organ, darah, imun dan lain-lain.
  • ·         Membantu Tumbesaran – mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk proses membesar.
  • ·         Anti-Oksida – Mengandungi  vitamin A,C,E,zink,selenium yang merupakan agen anti-oksidayang bertindak melawan jangkitan dan melambatkan proses penuaan.
  • ·         Mengembalikan Seri Wajah – Mengandungi vitamin B yang lengkap, zat besi dan copper yang cukup untuk membina sel-sel darah merah yang sihat, sekaligus memberikan kompleksi wajah/kulit yang lebih cantik.
  • ·         Detoksifikasi – Kaya dengan serat larut untuk membantu membuang lemak berlebihan dan sisa buangan dari perut dan usus.
  • ·         Kelazatan  Rasanya – Minuman yang lazat untuk diambil bersama fruktos semulajadi , penggantian segera terhadap kekurangan vitamin, mineral dan juga tenaga. Tidak mengandungi sebarang pewarna dan gula tiruan. Lazat untuk dinikmati oleh semua golongan.


Rekomendasi :
Campurkan 2 sudu besar Meal Shakers bersama Energizing Soy Proteindan performance (perut kosong) atau diminum begitu sahaja tanpa campuran.
Nota : hanya 120 kalori untuk setiap hidangan. Boleh dicampur/dikisar bersama buah-buahan, Shaklee Energizing Soy Protein  atau apa sahaja jenis minuman kegemaran. Lazat dinikmati dalam air sejuk  mahupun panas.hakes Shaklee menyediakan hidangan lengkap dan asid amino serta nutrisinya muda diserap untuk kegunaan seharian. Ia diperbuat daripada bahan semulajadi – buah-buahan, sayur-sayuran, kacang soya, lactalbumin (sejenis susu) dan lain-lain. Lactalbumin adalah bahan yang terbaik dan mengandungi organisma protein yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam sistem tubuh dari peringkat bayi hingga ke orang dewasa. Kebiasaannya, ia mengandungi pelbagai nutrisi seperti immunoglobulin, lactoferrin, bacteriolysin dan sebagainya.
Meal Shakes Shaklee dihasilkan untuk semua golongan – bayi, pelajar, kanak-kanak membesar, ibu mengandung, para atlet, pengamal sayuran (vegetarian), orang sakit, orang yang sibuk bekerja atau orang yang selalu mengambil makanan segera. Jika anda mencari sarapan pagi yang penuh berkhasiat, Meal Shakes Shaklee merupakan pilihan bijak.

  1. LECITHIN


Diekstrak dari kacang soya organic bukan-MGO, setiap kapsul mengandungi 520mg lecithin soya termasuk 80mg kolin dan 48mg inositol. Lecithin yang dirembeskan oleh tubuh akan menghasilkan acetyl-kolin, inositol, fosforus, dan lemak tak tepu.

Manfaat utama :

  • ·         Menyerap vitamin yang larut-lemak – membantu tubuh dalam meyerap vitamin A,D,E dan K yang larut lemak.
  • ·        Mempertingkatkan daya ingatan dan meringankan stress – mengandungi kolin yang membentuk penghantar untuk saraf cranial yang mempertingkatkan kuasa pembelajaran, memperbaiki daya ingatan, menghalang  Alzheirmer dan meringankan stress. Wanita hamil harus mengambil jumlah lecithin yang secukupnya untuk pembesaran sihat janin.
  • ·           Meringankan sembelit – lecithin adalah pelembut najis yang berkesan, ianya melembabkan usus dan meleraikan toksin didalam usus.

Cadangan :
Untuk pemeliharaan kesihatan : 2 kali sehari, 3 kapsul setiap kali ( sebelum atau selepas makan)

  1. OMEGA GUARD


Kelebihan Shaklee :
Minyak ikan terbaik didunia.
Shaklee Omega Guard diekstrak dari ikan laut air sejuk (sardine,mackerel,herring,anchovies) di perairan negara Jepun. Ia buka dari hati minyak ikan. Omega Guard adalah 3 kali lebih tumpat dari ketumpatan hati minyak ikan. Berbanding dengan produk omega dipasaran, Omega Guard merupakan minyak ikan paling tulen di dunia yang mengandungi rangkaian spectrum penuh 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi.satu sajian Omega Guard dapat membekalkan 905mg asid- lemak omega -3 EPA dan HAD.
Kebanyakan pengusaha-pengusaha kilang menggunakan kaedah penyulingan tekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan, akan tetapi kaedah ini bukan hanya akan memusnahkan sesetengah nutrien, malah tidak boleh menapis kandungan logam yang membahayakan kesihatan. Shaklee menggunakan kaedah ultaratulen bergred farmaseutikal teknologi terkini untuk menghasilkan Omega Guard. Ia dihasilkan melalui suatu proses penyulingan proprietari tiga molekul untuk mengekstrak asid lemak omega-3 yang paling tulen dan paling semulajadi sementara menyingkirkan bahan- berbahaya seperti plumbum, merkuri,arsenic, kadmium, dioksin dan PCB (polychlorinated biphenyl – merupakan bahan kimia industri yang sangat toksik).

Manfaat Omega
  • ·         Membantu tumbesaran &perkembangan otak janin dan bantu perkembangan memori – DHA adalah nutrient utama untuk otak, sistem saraf dan retina. Ia penting terutamanya pada 3 bulan terakhir perkembangan otak janin semasa di dalam kandungan. Susu ibu mengandungi kandungan  DHA yang tingg. DHA meningkatkan keupayaan ingatan dan pembelajaran, mencegah penyakit Alzheimer, memelihara penglihatan dan pendengaran, dan mencegah migraine. Satu hidangan Omega Guard dapat membekalkan 905mg asid-asid lemak omega-3 EPA dan DHA.

·         
  1.  B COMPLEX

  • B1 (THIAMINE) - digelar juga sebagai vitamin "morale". Untuk urat saraf yang sihat dan learning capacity.
  • B2 (Riboflavin)  - Untuk stamina dan kekuatan otak (vigor) & oksigen otak.
  • B3 (Niacin)  -  Urat saraf yang sihat 
  • B5 (Pantothenic Acid)  - Urat saraf sihat, ketahanan stress serta keletihan/kelesuan
  • B6 (Pyridoxine)  - Tukar glycogen kepada tenaga, pengeluaran sel darah merah
  • B12 (Cyanocobalamin)  - Tingkatkan konsentrasi dan ingatan
  • FOLIC ACID  -  Kesihatan mental dan emosi, pengeluaran sel darah merah
  • BIOTIN  -  Kurangkan sedih/dukacita/muram (depression)
B Complex pada keseluruhannya adalah :
  • Menukarkan makanan kepada tenaga untuk proses minda
  • Tingkatkan kapasiti belajar, konsentrasi + ingatan.

Testimoni
Gambar anak saya Sabran Jamil bersama abinya Ustaz Khalid An Nadwi. Sekarang ia menuntut di Maahad Hafiz Klang. Ikhtiar dan doa ummi bekalkan kepada Sabran Jamil. Semoga Allah memudahkan urusan hafazan dan pembelajarannya.





0 comments:

Post a Comment